Сьогодні поговоримо про навички правильного ефективного гальмування, які у кожного розсудливого мотоцикліста мають бути доведені до автоматизму.

Що характерно, такими часто не можуть похвалитися навіть досить досвідчені райдери, що вже говорити про новачків, тому нижченаведена інформація напевно виявиться корисною для багатьох.

Чинники, що впливають на ефективність гальмування

Якщо говорити про мотоциклетний та аналогічний йому конструктивний транспорт, то трьома найважливішими факторами, що визначають якість гальмування, є:

  • Зчеплення шин із дорожнім полотном. Чим воно якісніше, тим керованішим і передбачуваним буде мотоцикл на дорозі – особливо під час гальмування та маневрування.
  • Площа контакту покришок із поверхнею дороги. Чим вище це значення, тим швидше станеться зупинка після початку гальмування.
  • Ступінь завантаженості коліс у конкретний період їзди. Грамотна техніка гальмування має на увазі більш активне залучення того колеса, яке сильніше навантажено зараз. Залежно від поточних причин, таким може бути як переднє, так і заднє.

Крім того, на ефективність гальмування впливають такі очевидні фактори як вага мотоцикла та водія, характеристики дорожнього покриття, погодні умови, малюнок протектора покришок та багато інших.

Не маловажним також є те, наскільки добре обслуговується гальмівна система. Купити деталі гальмівної системи можна у розділі продажу мотозапчастин нашого сайту.

Принцип дії гальмівних систем мотоциклів

Перш ніж приступати до аналізу безпосередньо технік гальмування на мотоциклі, необхідно загалом з'ясувати принцип роботи існуючих гальмівних систем.

Гальмівні системи бувають дисковими або барабанними, за типом приводу кожна з них ділиться на механічну і гідравлічну. Більшість сучасних мотоциклів обладнана гідравлічними дисковими системами, барабанні ж гальма рідко зустрічаються в малопотужних моделях і на задніх колесах важких круїзерів. Що стосується принципу дії, то він, по суті, однаковий, і заснований на уповільненні рухомих елементів конструкції під впливом на них нерухомих частин.

Сьогодні найважливішими вимогами до гальм є їх вага і чутливість. При цьому не слід забувати, що ефективність гальмівної системи впливають також характеристики вилки і покришок.

Оскільки процес гальмування ґрунтується на терті, компоненти якісних гальмівних систем повинні бути міцними, стійкими до зношування та впливу підвищених температур. Так, для виробництва гальмівних колодок підходять такі матеріали (а зазвичай їх комбінації) як мідь, кевлар, вуглець, графіт, латунь та свинець. Гальмівні диски зазвичай виготовляються з чавуну або «нержавійки», у випадку з гоночними мотоциклами нерідко використовується міцний, але легкий карбон.

Відмінності барабанних та дискових гальм

Барабанні гальма, що практично не використовуються в сучасних мотоциклах, є прабатьками гальмівних систем. Конструктивно складаються з барабана закритого типу з розташованим усередині механізму гальмування. Закритість конструкції не дозволяє ефективно розсіювати тепло, що виділяється в результаті тертя, що є причиною швидкого перегрівання таких гальм.

Дискові гальма відчутно виграють у барабанних з тієї простої причини, що є системою відкритого типу, яка охолоджується набагато швидше. Складаються з обертового паралельно з колесом диска, з яким у свою чергу взаємодіють розташовані в супорті колодки. Оскільки більшість маси мотоцикла під час гальмування впливає переднє колесо, воно зазвичай оснащується двома гальмівними дисками, тоді як задньому цілком достатньо й одного.

Розподіл навантаження між передніми та задніми гальмами

У процесі гальмування відбувається зсув центру тяжіння, і близько 70 його відсотків випадає на переднє гальмо. До того ж блокування заднього колеса здійснюється набагато простіше, ніж переднього, що може спричинити втрату управління. У зв'язку з цим проводити гальмування необхідно одночасно обома гальмами, в ідеалі з паралельним перемиканням на нижчу передачу.

Слід зазначити, що вище пропорція розподілу гальмівного зусилля «70х30%» досить умовна. Наприклад, у легких моделей з короткою базою зусилля може зміщуватися більше на переднє колесо, а у важких чоперів навпаки - на заднє. Тим не менш, гальмувати в будь-якому випадку слід обома гальмами! Якщо різко задіяти тільки переднє гальмо, можна перекинутися через кермо, якщо ж заднє - мотоцикл може піти в замет.

Крім того, характер поведінки різних гальмівних систем відрізняється, тому після покупки конкретного мотоцикла обов'язково обкатайте його на безпечному порожньому майданчику. У ході цього ознайомлювального тест-драйву поекспериментуйте із силою натискання на гальмівні ручки, спробуйте різні комбінації гальм.

Найбільш правильною і оптимальною технікою гальмування вважається наступна: спочатку акуратно пригальмовуємо заднє колесо, після чого плавно задіємо переднє гальмо. Перед натисканням на гальма не забудьте відпустити газ і не давіть надто сильно на кермо. У процесі уповільнення випрямляйте руки і трохи відкидайтеся корпусом назад, зміщуючи центр тяжіння у бік заднього колеса.

Стандартне гальмування

У стандартній обстановці гальмування здійснюється з максимально можливим завантаженням задніх коліс. І хоча ефективність при цьому набагато нижча, ніж у разі посиленого залучення переднього гальма, відправлення гальмівного імпульсу в задню частину робить процес більш безпечним та контрольованим. Так що повторимо ще раз: починаємо гальмувати заднім колесом, після чого скидаємо передачу та плавно підключаємо переднє. Ну, а швидкість і плавність зупинки регулюємо силою на ручку гальма.

Екстрене гальмування



Оскільки на практиці не завжди залишається достатньо часу для застосування техніки звичайного гальмування, багато недосвідчених мотоциклістів різко активують переднє гальмо. У таких випадках до 85% загальної ваги водія та техніки переноситься на передню частину, що загрожує різними неприємностями. Тому навіть в екстреній обстановці не забувайте задіяти обидва гальма - поперемінно або шляхом доповнення переднього заднім. А щоб максимально убезпечити себе від непередбачуваної поведінки мотоцикла, не забувайте вчасно його обслуговувати та тримати у справному технічному стані.

Комплексне гальмування

Техніка комплексного гальмування задіюється досвідченими байкерами навіть у найбільш критичних ситуаціях, коли стоїть завдання нехай і уникнути аварії, але хоча б звести до мінімуму її наслідки. По-перше, зрозумійте, що здійснювати різке гальмування в повороті не можна! Попередньо скиньте швидкість, але все ж таки входьте в поворот з мінімальним прискоренням. Не бийте по гальмах до закінчення маневру, так як це може призвести до втрати балансу і контролю над мотоциклом.

Гальмування в умовах поганого зчеплення з поверхнею дороги також здійснюється обома колесами, але з урахуванням помітного збільшення гальмівної колії та підвищеної ймовірності втрати контролю над мотоциклом. У таких умовах найбільш передбачувано та безпечно поводиться техніка з антиблокувальною системою гальм (АБС).

Насамкінець залишається лише відзначити, що найбільш вірним вашим союзником у будь-яких умовах буде практичний досвід, який набуває згодом. Тому, купивши мотоцикл, не полінуйтеся присвятити достатню кількість тренувань на безпечних майданчиках.

Попередній пост
Тест-обзор KTM 250SXF 2022 модельного года
Наступний пост
Готовимся к дальнему путешествию на мотоцикле – технически, физически и морально
Залишити коментар
Залишити коментар можуть тільки зареєстровані користувачі.

Ваш коментар
Телефон або e-mail
Пароль
Реєстрація